Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
19-11-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-11-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
PKP SA: Dbamy o bezpieczeństwo pasażerów kolei
fot. PKP SA
Spółki z Grupy PKP dokładają starań, by pasażerowie byli bezpieczni. Dotyczy to nie tylko walki z rosyjską dywersją i sabotażem, ale także przeciwdziałania innym zagrożeniom. System zarządzania kryzysowego na polskiej kolei przekracza granice spółek, a współpraca między ich przedstawicielami przebiega płynnie – mówi Rynkowi Kolejowemu rzecznik prasowy PKP SA Michał Stilger.

Kolejowy system zarządzania kryzysowego składa się ze specjalnie powoływanych zespołów na różnych szczeblach kierowania oraz działań wynikających z zasad organizacji. Są one uruchamiane w razie wystąpienia zagrożeń oraz sytuacji kryzysowych lub w celu zapobiegania im. Decyzję o uruchomieniu systemu w konkretnej sytuacji podejmują PKP PLK, a jego uczestnikami są przedstawiciele różnych spółek, w tym także PKP SA. – Mimo że dziś za kolej w Polsce odpowiada wiele różnych podmiotów, to na co dzień, w tym również w kwestii bezpieczeństwa, współpracują one ze sobą, a także z służbami porządkowymi i ratowniczymi oraz innymi instytucjami – wskazuje rzecznik.

Kolej to sektor strategiczny

Na poziomie operacyjnym PKP SA współpracują również z innymi podmiotami krajowymi (np. z administracją rządową) i międzynarodowymi. Poprzez przedstawicielstwo w Brukseli polska spółka współdziała też z NATO i instytucjami Unii Europejskiej. Reprezentanci PKP SA biorą udział w pracach grup roboczych skupiających się na mobilności wojskowej, odporności infrastruktury oraz logistyce transportu.

Nasz rozmówca podkreśla, że choć większość przewoźników pasażerskich i towarowych nie należy do Grupy PKP, ze względu na zakres swojej działalności Grupa ta odgrywa ważną rolę w obszarze bezpieczeństwa. – Biorąc pod uwagę sytuację geopolityczną i zagrożenia działaniami hybrydowymi, cała branża kolejowa jest sektorem o znaczeniu strategicznym. Kolej, jako że duża jej część jest tzw. infrastrukturą podwójnego zastosowania, ma także duże znaczenie w kontekście wyzwań związanych z obronnością kraju oraz zobowiązań sojuszniczych, wynikających z przynależnością Polski do NATO – przypomina.

Oprócz sieci kolejowej, złożonej z linii i stacji, ochronie – jako potencjalny cel ataków – musi podlegać również inna infrastruktura: bocznice, centra logistyczne czy dworce. – W ramach Grupy PKP działają spółki o różnym profilu działalności, zajmujące się przewozami pasażerskimi, transportem towarów i logistyką, a także nieruchomościami czy teleinformatyką. Poszczególne firmy mają własne systemy i procedury związane z zapewnieniem bezpieczeństwa prowadzonej przez siebie działalności, które dostosowane są do ich specyfiki – zaznacza Stilger. Współpraca z podmiotami spoza grupy – PKP PLK i PGE Energetyką Kolejową – ma charakter ścisły.

Nie tylko interwencje – także pierwsza pomoc

Ok. 90% czynnych dworców jest zarządzana bezpośrednio przez PKP SA. Co robi spółka, by zapewnić bezpieczeństwo ich użytkownikom? – Dzięki rozwiązaniom organizacyjnym i technicznym, w tym – nowoczesnym systemom oraz stosowanym procedurom, dworce PKP są dziś zdecydowanie bezpiecznymi miejscami – odpowiada rzecznik spółki. Jako ważne ogniwo systemu bezpieczeństwa wskazuje pracowników ochrony. – Praca ochroniarzy to nie tylko typowe interwencje podejmowane wobec osób łamiących regulamin stacji i przepisy prawa oraz współpraca z służbami porządkowymi, ale także udzielenie pierwszej pomocy w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia, asystowanie osobom z niepełnosprawnościami i innym podróżnym o szczególnych potrzebach oraz np. reagowanie w przypadku wykrycia pozostawionych bez opieki bagaży i podejrzanych przedmiotów – wylicza.

Rośnie też liczba dworców wyposażonych w nowoczesne techniczne środki zabezpieczenia. – Budynki PKP zyskują nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu oraz systemy przeciwpożarowe. Na wybranych dworcach pojawiają się także defibrylatory – przypomina rzecznik.

PKP SA powołały też pracujące całodobowo Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych. – Głównym zadaniem tej jednostki PKP S.A. jest bieżący monitoring zdarzeń na dworcach oraz na terenie innych nieruchomości kolejowych. Pracownicy Centrum odpowiadają za pozyskiwanie, gromadzenie, przetwarzanie i przekazywanie odpowiednim służbom oraz i organom informacji o tych zdarzeniach na dworcach – informuje Stilger. Zespół CBDK monitoruje sytuację na dworcach (poprzez kamery, ale też współpracę z pracownikami spółek kolejowych) i reaguje na alarmy wygenerowane przez systemy zabezpieczeń. Jest też w stałym kontakcie z pracownikami agencji ochrony i Straży Ochrony Kolei.

Do pasażerów: Bądźcie uważni, zgłaszajcie anomalie

Co mogą zrobić pasażerowie, by wspomóc pracowników kolei w zabiegach o wspólne bezpieczeństwo? Nic nie zastąpi indywidualnej czujności. – Apelujemy do wszystkich podróżnych, aby w przypadku zauważenia nietypowego zachowania innych osób, przedmiotów pozostawionych bez opieki czy innych sytuacji, które wzbudzają podejrzenie, na bieżąco przekazywali informacje na ich temat pracownikom ochrony dworców lub służbom porządkowym – wzywa nasz rozmówca.

Rzecznik przypomina, że większość podróżnych czuje się na dworcach bezpiecznie. – Spółka PKP [SA] cyklicznie prowadzi badania satysfakcji użytkowników dworców kolejowych, którzy oceniają różne aspekty związane z korzystaniem z naszych obiektów, m. in. komfort i bezpieczeństwo – wskazuje. Ostatnie takie badanie dotyczą roku 2023. – Poziom bezpieczeństwa został pozytywnie oceniony przez 67% ankietowanych, co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu z wynikami badań z 2021 r. Z kolei w 2013 r. stan bezpieczeństwo na dworcach pozytywnie oceniało jedynie 36% użytkowników – informuje Stilger. Nie wiadomo jednak, jak zmieni się ten wskaźnik po ujawnieniu faktów rosyjskiej dywersji na kolei.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij